" ORANG MUDA GENG KITA - JOM JOIN PAS '

Monday, September 24, 2007

TERJEMAHAN MELAYU - SKANDAL HAKIM

TERJEMAHAN

Ketua Hakim (Dzaiddin) mengatakan yang beliau adalah saudara kepada Agong sekarang (Sultan Sirajuddin, Raja Perlis), maka beliau mahu kekal sehingga 68 (tahun).Jadi saya maklumkan kepada Tengku Adnan, semalam saya ada berjumpa Tengku.

Tengku maklumkan yang PM (Mahathir) begitu marah padanya, PM kata, tidak ada masalah untuk lantik Datuk sebagai pemangku, err.. sahkan jawatan sebagai Presiden Makhamah Rayuan, dan bersungguh untuk pastikan Tan Sri Mokhtar sebagai Ketua Hakim Malaya.

Ah, kita pastikan ianya sulit. Saya sedang bekerja keras untuk tujuan itu.

Kemudian ada sepucuk surat, menurut Tengku, saya akan menemui Tengku esok, ada sepucuk surat telah dihantar kepada Ketua Hakim, maksud saya Tan Sri Dzaiddin, mengatakan yang Datuk Heliliah, Datuk Ramli, dan Datuk Ma’roop dilantik sebagai hakim, dan beliau menolak Datuk Andrew Chui dan Zainuddin Ismail. Ini kerana Zainuddin Ismail ‘mengganggu’ perlantikan Datuk dan Tan Sri Mokhtar.

Dan Datuk juga perlu menulis surat dalam tempoh 5 minggu disahkan sebagai hakim.

Memo kita, saya akan bincang dengan Tun Eusoff Chin dan kita akan serahkan memo yang sama kepada PM.

Saya cuma mahu dapatkan satu salinan surat untuk pastikan yang perkara ini akan disahkan kelak.

Kemudian Tan Sri Dzaiddin sebut bahawa beliau akan menyokong 6 orang untuk Mahkamah Rayuan, tetapi sehingga ke hari ini surat tersebut masih tidak sampai ke tangan PM.

Tan Sri tidak pernah berbincang, malah tidak pernah hantar surat tersebut kepada PM.

Ya, beliau tidak hantar.

Saya faham yang di bawah perlembagaan untuk hakim, semuanya merupakan tugas Datuk untuk menghantar (surat tersebut), tetapi kita tidak perlu ketengahkan isu tersebut sekarang.

Masa yang sukar ya?

Ok. Sebenarnya saya telah pesan kepada Tengku Adnan untuk maklum kepada PM, untuk berjumpa dengan Datuk. Saya akan aturkan supaya Tengku Adnan akan hubungi Datuk secara terus, dan apabila saya dapat nombor telefon Datuk, saya akan minta Tengku untuk hubungi Datuk terus untuk Datuk berjumpa dengan PM lah.
Jadi, sepatutnya semua ok. Kemudian…betul…. Sebab sangat penting untuk kita pastikan ada ‘pemain utama’ di situ.

Betul…Betul…Datuk tahu tak yang masalah sama dihadapi oleh Tun Eusoff Chin. Tun Eusoff cuba lakukan semua ini tetapi beliau ‘kehilangan askar’. Beliau tak dapat lakukan kerana ramai yang datang dari kem berlainan.

Masa itu, kurang bernasib baik kerana Tun Daim telah lakukan sabotaj.

Datuk tahu?

Jadi adakah semuanya ok dengan Datuk? Semuanya ok?

Tidak, jangan risau. Datuk perlu tahu, kadang-kadang Tan Sri Vincent sebut, sebahagian daripada masa mereka hanya bercakap soal kehakiman daripada melakukan kerja. Tetapi jika saya tidak laksanakan bahagian ini, kerja saya akan jadi sia-sia.

Hahaha. Ah, ya. Betul… Setuju… Betul. Ah, betul, susah.

Datuk cuba lihat, sekarang dia (Dzaiddin) nak lantik 6 orang hakim Mahkamah Rayuan, jadi dia boleh letakkan orang-orangnya sebelum dia bersara.

Betul… ah, kemudian? Ah, betul. Tetapi jangan bimbang, saya akan lakukan kerja ini, saya akan dapatkan Tengku Adnan untuk aturkan dengan PM untuk hubungi Datuk dan Tan Sri Vincent Tan, untuk PM hubungi Datuk.

Dan sebenarnya Datuk, saya betul-betul berterima kasih dengan Tan Sri Vincent Tan. Datuk tahu kenapa?

Saya paksa beliau, malah saya bertengkar dengan beliau.

Satu hari saya datang ke rumah Vincent Tan, saya marah beliau pada malam saya di rumahnya.

Saya cakap, ‘kalau awak tak lakukan siapa yang akan buat?’

Semua orang-orang ini, Tun Eusoff Chin, Datuk Ahmad Fairuz, Tan Sri Zainon, semuanya berebutkan jawatan tersebut.

Kemudian beliau hubungi Tengku Adnan.

Saya hubungi Tengku Adnan, beliau cakap ‘Saya bukan Perdana Menteri Malaysia lah!’ Datuk tahu?

Jika orang tua itu tak mahu dengar cakap saya, pergi jahanamlah!
Tengku bertekak dengan saya. Saya cakap, “tak apa, tak apa. Kalau Tengku tidak cakap dengan saya, Tengku cakap dengan PM lagi esok pagi untuk lantik Datuk Ahmad Fairuz sebagai Ketua Hakim Malaya.”

Dan keesokan paginya Tengku berjumpa PM dan hubungi saya balik pada 9.30 pagi, dan beliau maklumkan yang PM telah bersetuju.

Jadi saya bilang, “tak apa, kita harapkan yang terbaik.”

Saya bilang, tak ada percubaan yang merosakkan, paling buruk yang bakal terjadi ialah awak tewas.

Jadi orang tua, dia dah berusia 76 tahun, dia ‘dibisik’ dimana-mana, dan kalau kita tak ‘bisik’ sama, dia akan dipengaruhi oleh pihak lain.

Tapi sekarang PM begitu teliti kerana setiap kali beliau peroleh surat daripada Tan Sri Dzaiddin, beliau akan hubungi Tengku Adnan dan maklumkan ‘bincang dengan Vincent, datang dan bincang.’

Ya..ya..ya. Betul.,. Ya, tetapi Datuk tengok, walaupun saya kenal PM, saya adalah pengamal guaman. Pendapat saya.. akan melalui mereka, akan melalui mereka lah.

Ah…

Dan kemudian Dzaiddin akan hubungi dan beritahu mereka yang Datuk berjumpa dengan PM dan Datuk jadikan ini satu isu besar.

Oh ya..saya terfikir begitu juga.

Ok. Ok. Baik… Ok…

Ah… Betul…

Sekarang saya dengar Raja Aziz, Raja Aziz ada bercakap dengan peguam saya Thayalan, dan seorang peguam lagi, Ailan, di Mahkamah Tinggi, mereka ada kes satu sama lain.

Jadi Thayalan dan Ailan bertanya kepada Raja Aziz, bagaimana keadaan Tan Sri Wan Adnan?

Raja Aziz bilang Wan Adnan sudah nazak. Tetapi Datuk tahu apa perkara yang mengejutkan yang Raja Aziz beritahu?

Datuk Fairuz sudah jadi Ketua Hakim Malaya. Dia mendahului semua orang. Dalam tempoh 3 bulan
Dia (Fairuz) akan jadi Presiden Hakim Rayuan, dan dalam tempoh 6 bulan dia akan jadi Ketua Hakim.
Raja Aziz bilang beliau tak akan terima kejutan ini. Dia cakap lah.

Ha, nampaknya mereka akan atur satu kempen untuk jatuhkan Datuk. Tetapi Datuk cuma perlu senyap, jangan cakap apa-apa.

Walaupun ditanya oleh wartawan, Datuk sekadar cakap ‘saya serahkan kepada Tuhan,’ cukup.

Jangan sesekali cakap.

Saya suka kenyataan anda.

Datuk sebut saja Datuk telah bekerja keras. “apa lagi yang boleh saya buat? Saya serah pada Tuhan.”

Itu jawapan terbaik yang boleh Datuk berikan.

Ah…Saya juga akan minta Tan Sri untuk ingatkan PM untuk anugerahkan gelaran Tan Sri tahun ini (kepada Datuk).

Ah…Datuk tahu, ini akan naikkan imej Datuk. Datuk pun tahu kan.

Oh. Ya…

Ha.. Steve Shim dapat begitu cepat, Tan Sri Chong terpaksa tunggu sehingga 4 tahun untuk dapatkan gelaran Tan Sri.

Ah…Ya Tuhan. Sebab itulah…

Betul…

Ya…

Betul…

Betul…

Jangan risau, kita akan aturkan semua ini.

Jika Tan Sri Vincent dan Tengku Adnan mahu berjumpa Datuk secara sulit –saya yakin mereka akan jumpa- Saya akan hubungi Datuk.

Kita akan aturkan secara sulit, di kawasan yang bebas.

Tidak, jangan risau Datuk. Saya tahu bagaimana Datuk sengsara demi Tun Eusoff Chin.

Dan Tun sebut kesetiaan Datuk Ahmad Fairuz adalah 110%.

Kita mahu pastikan yang orang kita ada di sana untuk kebaikan PM dan Negara.

Bukan untuk kepentingan kita, bukan untuk kepentingan kita.

Kita mahu pastikan yang Negara diutamakan dengan baik.

Datuk terlalu sengsara, sudah banyak yang Datuk telah lakukan, termasuk petisyen pilihanraya, Wee Choo Keong, semuanya lah. Takkan ada sesiapa yang boleh lakukan semua ini.

Ya..Datuk pun tahu, baik lah.

Ok, jangan risau. Saya bersungguh-sungguh menguruskan perkara ini.

Ya..ya.. Jangan risau, jangan risau.

Kita bersungguh-sungguh demi perkara ini. Dan Datuk, sekiranya Tan Sri Vincent dan Tengku Adnan mahu bertemu dengan Datuk, saya akan aturkan di tempat yang sulit.

Ok Datuk, moga Tuhan merahmati kamu dan keluarga.

Terima kasih. Bye.

No comments:

IKUT KAMI DISINI..

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH